Basics

Betriebssicherheitsverordnung

Beschreibung
Für den Umgang mit flüssigem Stickstoff gilt die Betriebssicherheitsverordnung. Danach hat der Arbeitgeber durch eine Gefährdungsbeurteilung die notwendigen Maßnahmen zu ermitteln, die für die sichere Bereitstellung und Nutzung der Arbeitsmittel und Anlagen eingesetzt werden müssen.

Bei der Festlegung der Maßnahmen sind die vom Ausschuss für Betriebssicherheit ermittelten und vom BMWA veröffentlichten Regeln der Technik zu beachten. Übergangsweise, bis solche Regeln vorliegen, gelten die betrieblichen Regelungen der "alten", zurückgezogenen Technischen Regeln zu Verordnungen nach § 11 GSG weiter. Für Überwachungsbedürftige Anlagen gilt prinzipiell das gleiche. Es greifen nur zusätzlich die Vorschriften des Abschnitts 3 der Betriebssicherheitsverordnung für überwachungsbedürftige Anlagen.

Als weiterhin zu beachtende Regeln der Technik gelten auch die einschlägigen UVVen, z. B. UVV "Gase" (BGV B6) und UVV "Kälteanlagen" (BGV D4). Diese UVVen werden in absehbarer Zukunft zurückgezogen und deren Betriebs-Regelungen in die BGR 500 übernommen. Gefrierbehälter sind, sofern sie ausschließlich zum Einlagern von Proben benutzt werden (und nicht zum Transport von Flüssigstickstoff), Arbeitsmittel im Sinne der Betriebssicherheitsverordnung.

Transportbehälter (z.B. 230 l; 1,5 bar) zählen, sofern sie ausschließlich im Betrieb verwendet werden (nicht zum Transport von/nach außen) ab einem Überdruck von über 0,5 bar zu den Druckbehältern, ab einem Druckinhaltsprodukt von über 50 bar x Liter zu den überwachungsbedürftigen (Druck-)Anlagen. Sie werden dann nur nicht ortsfest betrieben. Wird der Flüssigstickstoff in diesen Behältern von außen bezogen, dienen diese Geräte der Beförderung der Gase, und sie unterliegen den Bestimmungen der Richtlinie über ortsbewegliche Druckgeräte und der einschlägigen internationalen Transport-Übereinkünfte. Hier gilt die ADR-Zulassung, die in die internationale TPED-Zulassung einbezogen wurde. Dadurch zählen sie, innerbetrieblich verwendet, ebenso zu den überwachungsbedürftigen Anlagen nach Betriebssicherheitsverordnung. Als "alte" Regel der Technik greift hier die TRG 280 - Betreiben von Druckgasbehältern.

Von besonderer Bedeutung ist auch die Wartung, Justierung und Kalibrierung der Gaswarneinrichtungen (O2-Überwachung) in bestimmten Intervallen zur Sicherstellung einer gleich bleibenden Empfindlichkeit, Messgenauigkeit und Ansprechzeit bei Grenzwertunterschreitung. Hier gilt das Merkblatt T 021 – Gaswarneinrichtungen für toxische Gase/Dämpfe und Sauerstoff (BGI 836 früher ZH 1/106). Werden die Gaswarngeräte nicht in den dort beschriebenen Intervallen (festzulegen in der beschriebenen Verfahrensweise geprüft (einschließlich Kalibrierung/Justierung), so ist die daran geknüpfte Schutzmaßnahme nicht verlässlich.

Auf die spezifischen Gefahren bei der Handhabung von flüssigem Stickstoff gehen die Unfallverhütungsvorschriften ein. Diese müssen, da in einem Stickstofflager sehr viel im offenen Umgang mit Stickstoff gearbeitet wird, durch notwendige organisatorische Maßnahmen und persönliche Schutzmassnahmen ergänzt werden (z.B. Dichtheitsüberwachung, Aufenthaltsregelungen, Betriebsanweisung, Unterweisungen, Festlegung von Notmaßnahmen, Kontroll- und Überwachungsaufgaben, wiederkehrende Prüfung/Überprüfung der Anlagen und Einrichtungen).

nicht rechtsverbindlich


Risk assessment

Foreword:
A risk assessment not only brings entrepreneurial advantages, but is also required by law. Consequently, it primarily brings a benefit and is secondarily the fulfilment of the legal duty. A recent survey by the Federal Institute for Occupational Safety and Health (BAuA) showed that only 38 percent of the small and medium-sized companies surveyed carried out a risk assessment. Moreover, it is decisive for success, especially in smaller companies.
Risk assessments have proven to be a central prevention instrument in modern occupational health and safety. With their help, vulnerabilities in the company, preferably at the interface between man and technology, can be detected more easily. In addition to normal operation, particular attention should be paid to maintenance work and fault rectification. A shortage of labour often hurts smaller companies in particular financially. Nevertheless, some simply do not know about the obligation to carry out a risk assessment and consequently do not do so, or do so only inadequately.
In concrete terms, every employer must check and evaluate the working conditions for risks before starting work and at regular intervals. Furthermore, he is obliged to document the results of the respective risk assessment, the determination of the necessary occupational health and safety measures and their implementation as well as their examination for success accordingly (§ 6 of the Occupational Health and Safety Act). These regulations apply to every company, regardless of the number of employees.

1. Legal requirements

  • §§ 5, 6 Labour Protection Act (ArbSchG)
  • § 3 Ordinance on Industrial Safety and Health (BetrSichV)
  • § 6 Hazardous Substances Ordinance (GefStoffV)
  • Technical rules for workplaces ASR V3 “Risk assessment”
  • § 3 DGUV Regulation 1 - Principles of Prevention
  • §§ 89, 90 Works ConstitutionAct

 

2. Sense and purpose
The purpose of a risk assessment is to determine the hazards to which employees are exposed in the workplace. Since the occupational health and safety of all employees must be ensured, appropriate protective measures must be taken in order to keep the remaining risk as low as possible or to avoid it in the future.
The following occupational health and safety measures must be implemented:

  • Avoidance of hazards at the workplace in accordance with the state of the art, occupational medicine and the Hygiene;
  • Provision of information for employees (operating instructions);
  • Provision of training for employees;
  • Introduction of the organisation and methods for implementing the necessary measures.

Often a risk assessment is also requested by companies, planners, authorities etc. from the entrepreneur. This is perfectly legitimate. According to § 8 ArbSchG "Cooperation between several contractors", the customer and the contractor are obliged to work together. Accordingly, a risk assessment is not a trade secret, but the client must inform the commissioned companies about the hazards and the occupational health and safety measures associated with the activity or instruct the executors. An existing risk assessment or one to be prepared in advance for planning (new construction/conversion) makes particular sense in terms of cost savings and planning reliability.

3. Who must / may / should perform it?
The risk assessment must be carried out by the employer. Whether he creates them himself, commissions reliable managers with them or makes use of the expert support of an occupational safety specialist and, if necessary, a company doctor, is up to him. However, there is no doubt that such expertise is advantageous for the overall result.
Attention: Even if the contractor commissions other persons to carry out the work, the liability and responsibility always remains with the contractor himself!

4. The structure of a risk assessment
The risk assessment shall be structured and applied in such a way that entrepreneurs:

  • be able to identify the hazards arising at work and assess the associated risks and decide what action they should take, taking into account legislative requirements, to ensure the health and safety of their workers;
  • assess the existing hazards and be able to select or carry out the work equipment, chemical substances or preparations used, the design of the workplace and the organisation of work accordingly;
  • be able to verify whether the existing measures are sufficient;
  • may give priority to certain measures where further action is required as a result of a risk assessment;
  • can demonstrate to themselves, the competent authorities and workers and their representatives that all factors relevant to the work have been taken into account and that an informed and valid judgement has been made on the hazards and measures necessary to protect health and safety;
  • ensure that the protective measures and working and production methods deemed necessary and implemented according to a risk assessment represent an improvement in the protection of workers.

Which areas does a risk assessment cover?
In a risk assessment, every employer who provides work equipment must determine and assess the potential hazards individually in accordance with the above-mentioned legal requirements and, in a second step, define protective measures. This also includes instructing employees in the safe use of work equipment. Depending on the company, the area in which there are health risks for employees ranges from physical, biological and chemical effects to problems with workplace design, work equipment and work processes.
In particular, the investigation shall include:

  • Company managers - for example foremen,
  • Works councils,
  • Specialists for occupational safety,
  • Company doctors,
  • Security,
  • Employees.

5. Practical solutions
Good practice solutions that have been successfully deployed at one workstation can be adapted to and used in another work environment. However, before information on good practice is implemented, an assessment of workplace hazards and risks should be carried out with reference to relevant national legislation.!
Ranking of protective measures:
Collective hazard protection has fundamental priority over individual measures. But employee involvement must also be ensured. Always start at the so-called source of danger!

Substitution: Priority and permanent search for less hazardous working substances or equipment or working methods.
Technical: reduce the risk as far as possible by encapsulation or additional technical measures.
Organisational: only if the first two protective measures cannot be fully implemented due to technical and target-oriented reasons do organisational measures have to be taken.
Personal: Since personal protective equipment (PPE) does not eliminate the effective danger but only protects the working person from it, all other protective measures must be implemented responsibly before PPE is used.

Risk assessment tools:
Checklists, guides, methods of reference, manuals, brochures, questionnaires and "interactive tools". These instruments may be generally applicable or industry- or hazard-specific.

Additional info:
The amendment of the Ordinance on Industrial Safety and Health (BetrSichV), which has been in force since 01.06.15, calls for urgent action, even though plant operators have already invested a great deal in occupational safety in the past. Test obligations, test intervals and test responsibilities were partly newly regulated.
Another change concerns the consideration of areas that have proved to be accident blackspots in the past. Furthermore, other persons ("third parties") who are at risk in addition to the employees are also included. However, maintenance, operating conditions and malfunctions/manipulations must also be taken into account. Thus, irrespective of the protection objective, basically uniform requirements are binding for all work equipment and systems. The material requirements relevant to occupational health and safety have now been formulated as protection objectives (§§ 4, 5, 6, 8 and 9 of BetrSichV 2015).
All requirements apply equally to old, new and self-manufactured work equipment, so that a special grandfathering regulation is no longer necessary. The BetrSichV lays down principles for the safe use of work equipment - from simple devices and tools to machines and entire plants. Furthermore, ergonomic and psychological stress at workplaces must be reduced. In addition, for the first time administrative offences were specifically identified which could possibly be regarded as a criminal offence.

Willfried Kliem-Kuster


Medizinproduktebetreiberverordnung (MPBetreibV)

Die MPBetreibV, eine Ableitung aus dem § 37 „Verordnungsermächtigungen“ des Medizinproduktegesetzes, hat am 01.01.2012 sowohl die Medizingeräteverordnung als auch das Eichrecht abgelöst. Nach einer Überarbeitung in 2016 ist am 01.01.2017 eine neue Version in Kraft getreten, die u.a. um eine Definition des „Betreibers“ sowie die Verpflichtung zur Einweisung als auch Vorgaben für die Benennung eines Beauftragten für Medizinproduktesicherheit erweitert wurde (bei Gesundheitseinrichtungen mit mehr als 20 Mitarbeitern).

Als „Betreiber“ eines Medizinproduktes gilt jede natürliche oder juristische Person, die für den Betrieb der Gesundheitseinrichtung verantwortlich ist, in der das Medizinprodukt durch dessen Beschäftigte betrieben oder angewendet wird. Als Betreiber gilt auch, wer außerhalb von Gesundheitseinrichtungen in seinem Betrieb oder seiner Einrichtung oder im öffentlichen Raum Medizinprodukte zur Anwendung bereithält.

Solange die Handhabung des Medizinproduktes (MP) nicht selbsterklärend (d.h. ohne Gebrauchsanweisung bedienbar) ist oder bereits eine Einweisung in ein baugleiches MP erfolgt ist, schreibt die MPBetreibV für die Einweisung die Anwesenheit / Erreichbarkeit einer qualifizierten Person vor.

Wartung / Reparatur / Instandsetzung

Als Voraussetzungen für Wartungs- und Reparaturarbeiten werden Kenntnisse, geeignete Ausbildung, einschlägige berufliche Tätigkeit, regelmäßige Updates der instandsetzenden Person durch Fort- und Weiterbildung sowie geeignete Geräte und Mittel (z.B. Mess- und Prüfmittel) genannt.

Nach einer Instandsetzung eines MP müssen grundsätzlich immer alle für Sicherheit und Funktionstüchtigkeit wesentlichen Merkmale geprüft und die Prüfung dokumentiert werden. Der Prüfumfang u. die Prüffristen sind durch eine Gefährdungsbeurteilung (GBU) festzulegen / zu bestimmen. Eine schriftliche Dokumentation hierzu ist Pflicht.

Maßgebend für Art und Turnus von Wartungen sind die Herstellerangaben, der Abstand zwischen sicherheitstechnischen Kontrollen darf allerdings 2 Jahre nicht überschreiten.
Der Betreiber darf allerdings diese Vorgaben gem. GBU anpassen. Dies gilt auch für sicherheitstechnische Kontrollen (STK) und messtechnische Kontrollen (MTK) und Kontrollen gem. DGUV Vorschrift 3.

Die MPBetreibV enthält zwar keine Vorgabe, ob und inwiefern das Protokoll zur sicherheitstechnischen Kontrolle unterschrieben/abgezeichnet werden muss, es kann allerdings eine Beweislastumkehr eintreten, wenn keine Unterschrift vorliegen sollte.

Stand 06/2019, nicht rechtsverbindlich